nedjelja, 4. ožujka 2012.

Pobijedite nizak šećer u krvi

imageVećina nas zna kad nam je šećer u krvi nizak. Obuzimaju nas poznati osjećaji: postanemo umorni i razdraž1jivi, koncetracija nam pada i potrebno nam je nešto što bi nas podiglo. Ako smo dobro i ako je kemija našeg tijela uravnotežena, to se događa samo kad obrok kasni ili ako ga preskočimo. No pri današnjoj prehrani visokoprerađenom hranom to se m že događati sve češće dok ne postanemo ovisni o redovitom uzimanju kave ili čaja i keksa da bismo prebrodili dan. Malo ljudi shvaéa da su šečer i stimulansi koji nas podižu odgovorni za umor koji slijedi.

Hipoglikemiju ili nizak šečer u krvi prvi je otkrio američki 1iječnik opće prakse dr. Seale Harris 1924. godine ubrzo nakon otkrića inzulina. Ustanovio je da od napada hipoglikemije ne pate samo njegovi pacijenti dijabetičari, doživ1java1i su ih mnogi drugi ljudi koji uopće nisu bili dijabetičari. Ali sve do danas liječnje svakodnevne hipoglikemje nije dio naobrazbe liječnika. Poput svih drugih, mnogi 1iječnici opće prakse još vjeruju da je šečer lijek.

Nekima od nas Hayeva dijeta potpuno rješava tegobe. Ona automatski uravnotežuje razinu šećera u krvi zato se sastoji od prirodne hrane koja je cjelovita i savršeno uravnotežena. Energija nam se vraća i presretni smo.

Ljudi koji su uvijek umorni možda troše više šečera i stimulansa od drugih da bi izdrža1i, ali zapravo svoje stanje pogoršavaju.

Ovo su najveći krivci.

· šećer

· sva zaslađena hrana: keksi, sladoled, kolači, čoko1ada, slatki deserti

· bijeli kruh i brašno

· kofein: kava, čaj; bezalkoholna pića, posebno kole

· koncentrirani prirodni voćni sokovi - razrijedite ih

· duhan i alkohol

Sve nabrojeno, ako se pretjerano troši, može tako iscrpiti jetru, gušteraču i nadbubrežne žlijezde da više ne možemo održavati stabilnu razinu šećera u krvi. Sećer i stimulansi moraju se sasvim izbaciti da bi se organizam mogao odmoriti oporaviti. To može izazvati takvo olakšanje da ćete biti znenađeni.

No budite oprezni!Pijete li mnogo čaja, kave ili kole, ili ako je vaša prehrana bogata šečerom i zaslađenom hranom, smanjujte njihove ko1ičine polako da biste apstinencijske simptome sveli na minimum. Glavobolje, že1učana bol, umor i vrtoglavica po­javljuju se često. I svaki put kad nešto isključite iz prehrane, zamijenite to nečim prirodnim što volite.

.

Neki ljudi razvijaju jaku ovisnost o šećeru. Ako ste već vrlo slabi i prebrzo promijenite svoju prehranu, možda ćete se osjećati još slabije i 1ošije. No to će brzo proći budete li jeli svaka dva sata uključivši mnogo prirodne škrobne hrane, osobito cjelovitih žitarica.

KOLIKO DUGO MOŽETE IZDRŽATI BEZ HRANE?Nizak šećer u krvi danas je tako raširen da malo ljudi na Hayevoj dijeti može lako izdržati razmak od ćetiri sata među obrocima.

Prezalogajite nešto neutralno:

• avokado, kremu od avokada

• nekoliko oraha ili sjemenki zajedno sa sirovom mrkvom ili komadićem celera

• bilo kakvu salatu

Ostale zakuske:

• čaša mlijeka

• ako vas prije obroka baziranog na bje1ančevinama uhvati glad, pojedite kiselo voće

• nešto prije ili poslije škrobnog obroka možete pojesti neko slađe voće, no provjerite je li čvrsto i nije li prezrelo

ŠEĆERNA POTIŠTENOST

Jeste li ovakvi vi ili vaše dijete?

Napeti, nervozni?

Besciljni, apatični, dosadno vam je?

JESTE LI

Zaboravni i neodlučni?

Umorni i bez energije?

Zlovoljni, nesretni, bezraz1ožno puni stresa?

Preosjetljivi i lako uvredljivi?

Teško se koncentrirate?

Monotono živ1jenje?

Je li život težak, tmuran i dosadan?

Je li on samo rad bez zabave?

To su rani upozoravajući simptomi hipoglikemije.Iznenadujuée mnogo nas pati od šećerne potištenosti:niska razina šećera u krvi iscrpljuje našu snagu i umrtvljuje duh. Kad nam je razina šeéera u krvi stalno niska, ako smo uvijek "hipo", gubimo polet i životni smisao, dosađujemo se, postajemo neorganizirani i nezadovoljni životom, upadamo u rutinu. Usporeni smo i praktična strana života postaje teška - sve izgleda prenaporno. Teško nam je obavljati poslove, osobito one kućne. Nizak šečer u krvi oduzima nam sigurnost i uništava samopoštovanje.

Takvo stanje danas je tako često da ga stoički prihvaćamo kao dio svoje sudbine. Možda ne postoje nikakvi očiti simpto­mi, no ono ipak uništava naše živote. Promjena prehrane može u toj fazi mnogo pomoć: ljudi često opažaju da im se energija i optimizam naglo vraćaju, katkad mjereno danima.

OVO JE NAPAD HIPOGLIKEMIJE

Taj osjećaj malaksalosti!

Razina šeéera u krvi naglo pada

iznenadna jaka glad

vrtoglavica

zamagljen vid

iznenadan umor

Teži napadaji

mučnina

znojenje, drhtanje, panika

ubrzano lupanje srca

Nakon takvih napadaja možete se satima osjećati

umorno i iscrpljeno.

MOZETE NAUČITI IZBJEĆI IH

Šećer sigurno nije rješenje, kao ni glukozaSvakako da nas oni podignu, ali i vrlo brzo spuste, tako da žudimo za novim "fiksom". Mi nismo prirodno zamiš1jeni tako da trošimo šećer izlučen iz biljke: on je prebogat, previše koncentriran; to je kao kad bismo vozili auto "pod čokom". Sećer brzo preplavljuje tijelo, prekida normalne tjelesne funkcije i visoko podiže svoju razinu u krvi. Tako se javlja onaj početni polet.

Gušterača je tad prisiljena proizvesti golemu količinu inzulina da bi što brže snizila šećer u krvi, što je panična mjera kojom se sprječava opasnost kome. Ako patite od napada hipoglikemije, to ste već doživjeli. Slabina i nesvje­stice nisu neuobičajene u takvim situacijama.

OVO SU SIMPTOMIKRONIČNE HIPOGLIKEMIJE

stalna glad napetost, PMS

glavobolje slaba koncentracija

razdražljivost zaboravljivost

nagle promjene vrtoglavica

raspoloženja mentalni umor

lupanje srca depresija

problemi sa spavanjem tjeskoba, panika

vruć ili hladan znoj noćne more

noćno znojenje strah

agresivnost pospanost

hladne ruke i stopala nesvjestice, kratki

grčevi svih vrsta gubici svijesti

slabost mišića stalna zabrinutost

kronično loša probava zbrkanost

menstrualni grčevi problemi s jelom

gubitak apetita uporni problemi

slab seksualni nagon S težinom

stalan umor

Rutinske medicinske pretrage obično daju negativnc rezultate.

Izlječivo stanje

Pošto izbace šećer i stimulanse iz prehrane i počnu jcsti

prirodno, mnogi se ljudi oporave od teških smetnji, osobito

ako su mladi a prehrana im je bila vrlo siromašna.

• Držite se načela Hayeve dijete.

• Svakako prezalogajite nešto između obroka.

• Odvojite koncentriranu škrobnu hranu od one bjelančevinske.

• Možda ćete morati smanjiti razmak između škrobnih bje1ančevinskih obroka.

Razina šećera u krvi pada noću

• Ugljikohidratna zakuska prije spavanja pomoći će održavanju razine šećera te ćete se bolje opustiti i dulje spavati

• Probudite li se po noći, još jedna škrobna zakuska mogla bi vas ponovno uspavati. Trebali biste se probuditi osjećajući se jače i spremnije za ustajanje.

• Dobar doručak koji se temelji na škrobu može vas oživiti ako se probudite umorni i podržavat će vas tijekom jutra. Zobena kaša je dobra ideja.

Ovo je suvremeno liječenje kronične hipoglikemije

Hrana bogata s1oženim ugljikohidratima donosi brzo i trajno o1akšanje i pomaže da se neravnoteža zauvijek otkloni

Složeni ugljikohidrati sastavni su dio prirodne punovrijedne hrane:

• krumpir kuhan u ljusci, svježe povrće

• cjelovite žitarice, uk1jučujući:

prirodnu smeđu rižu, zobene pahuljice, proso, kruh od cjelovitog brašna, tjesteninu od cjelovi­tog brašna

• grašak, grah i 1eća u umjerenim ko1ičinama

Dijeta bogata prirodnim ugijikohidratima, a siromašna životinjskim bjelančevinama

KREPKIJE KOMBINACIJE HRANE

Kombinacije vegetarijanske hrane koje zajedno tvore

potpune bje1ančevine također mnogo pomažu

uravnoteživanju razine šećera u krvi.

ŠTO S VISOKOPROTEINSKIM DIJETAMA

Visokoproteinske dijete siromašne škrobom u početku su se primjenjivale u 1iječenju hipoglikemije. Međutim, premda one smiruju simptome, s prehrambenog su staja1išta nezdrave. Ustanovljeno je da izazivaju tegobe, među kojima su degenerativne bolesti.

IZBJEGAVAJTE NAJSLAĐE VOĆE

Ako ste vrlo osjetljivi, banane, sušeno voće, slatke kruške i slatko grožđe mogu također uzrokovati nagle promjene šeće­ra u krvi. Tvrdo, manje zrelo voće vjerojatno vam neće smetati uzimate li ga u umjerenim ko1ičinama.

Manji, ali češći obroci

Nekim ljudima koji su dugo imali tegobe može se uklanjanjem iz prehrane šećera i stimulansa bitno pobo1jšati stanje. No oni i dalje pate od napadaja hipoglikemije i nije im dobro. Probavljanje obroka prosječne ve1ičine može biti naporno ako ste vrlo slabi. Možda otkrijete da bolje funkcionirate kad jedete manje obroke - mini-obroke - otprilike svaka dva do tri sata.

MINI-OBROCI

OBROCI NA BAZI                          OBROCI NA BAZI

ŠKROBA                                       BJELANCEVINA

zobena kaša                                     salata od jaja

hrskavi kruščići od                           prirodni jogurt

cjelovitog brašna                           narezano meso i salata

žemičke ili sendvići                        celer i sir

od cjelovitog brašna                       pileći batak i salata

krumpir kuhan u ljusci                     riba sa salatom

krepka juha od povrća

klipići kukuruza

Jedite svaka dva do tn sata.

Hranu jednakomjerno rasporedite kroz dan.

Jedite mnogo salate uz obroke ili između njih.

Ljudi s teškom kroničnom hipoglikemijom slični su bateriji koja ne može zadržati naboj; moraju jesti malo i često. Kao što je dr. Hay naglasio, tijelo ima veliku potrebu za ekono mičnošću. Imajte to na umu i bit će vam od pomoći. Osluškujte paž1jivo svoje tijelo jer i malo veća ko1ičina od one koju trebate može vas umoriti. Iznenadit će vas koliko čete više energije imati jedući na taj način.

• Izaberite pravo vrijeme za zakuske kako biste izbjegli napadaje hipoglikemiie. Možda će vam trebati neko vrij me da se oporavite dovoljno kako biste izbjegli umor koji slijedi obroke.

• Na svaki bjelančevinski obrok dolaze dva škrobna obroka

• Bje1ančevina se ne može učinkovito iskorištavati u tijelu bez dovoljne ko1ičine škroba.

Škrobne i bje1ančevinske zakuske daju kiselu reakciju pa, da biste održa1i bazičnu ravnotežu, jedite mnogo salate. Krema od avokada vrlo je osvježavajuća.

· Ne zaboravite piti između obroka.

· Jedući na taj način ne biste se trebali udebljati, naprotiv često prezalogajivanje može vam pomoći da smršavite.

Ako ste vitki, pazite na svoju težinu i na to da jedete dovoljno.

Kad se oporavite, moći ćete praviti veće razmake između obroka.

Put do ozdravljenjaMnogi drugi čimbenici imaju udjela u teškoj kroničnoj hipoglikemiji, kao što su:

· neotkrivena preosjetljivost na hranu

· hormonalni disbalans

· pomanjkanje vitamina i minerala

· pomanjkanje esencijalnih masnih kiselina

· rijetko: ozbiljnija bolest poput tumora gušterače.

Izazov je 1iječiti se sam. Međutim, ako vam je jako 1oše, sigurnije je potražiti stručnu pomoć, od dijetetičara, naturopata ili liječnika specijalista za prehranu, kako biste doznali osnovne uzroke. Svatko ima drukčije tegobe, a stručna pomoć mogla bi ubrzati vaš oporavak.